مجله اینترنتی فناوری و تکنولوژی

در مجله اینترنتی فناوری و تکنولوژی به معرفی و آموزش جدیدترین مطالب دنیای IT میپردازیم

مجله اینترنتی فناوری و تکنولوژی

در مجله اینترنتی فناوری و تکنولوژی به معرفی و آموزش جدیدترین مطالب دنیای IT میپردازیم

کاربرد دوربین مدار بسته




کاربرد دوربین مدار بسته در سیستم کنترل ترافیک

  در اغلب شهرها و کشورها، دوربین مدار بسته در خیابان ها و بزرگراه ها نصب می شوند تا ترافیک و رفت و آمد خودروها به راحتی تحت بررسی و نظارت قرار گیرد. اگر در بخشی از جاده تصادفی رخ دهد، به راحتی از طریق دوربین مدار بسته، قابل پیگیری است.


  علاوه بر کنترل تصادفات، نظارت بر رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی از جمله رعایت سرعت مجاز، با استفاده از دوربین مدار بسته امکان پذیر است. پلیس با مشاهده پلاک خودروی متخلف، راننده مربوطه را شناسایی و جریمه می کند.


کاربرد دوربین مدار بسته در خودرو

  استفاده از دوربین مدار بسته در خودروها این امکان را فرآهم می کند که راننده وسیله نقلیه (به عنوان مثال، قطارها) قبل از بستن درها، از عدم وجود افراد در آن قسمت مطمئن شود. این کار از بروز حادثه و ماندن افراد در بین درب وسیله نقلیه، جلوگیری نماید. نصب دوربین مدار بسته در خودرو به راننده کمک می کند تا هنگام دنده عقب رفتن، با اشیاء و یا افراد برخورد نکند.


کاربرد دوربین مدار بسته در صنایع

  محیط برخی صنایع مانند صنایع شیمیایی، پالایشگاه و راکتورهای هسته ای، شرایط خطرناک و دشواری دارند. بدیهی است که نظارت بر روند اجرای یک پروژه صنعتی در این محیط ها به صورت مستقیم امکان پذیر نیست؛ زیرا خطرات جانی و یا ضررهای مالی در پی دارد.


  در این حالت است که دوربین مدار بسته بیش از پیش، اهمیت پیدا می کند. دوربین های مدار بسته مورد استفاده در صنعت، بر خط تولید نظارت دارند. برخی از انواع دوربین مدار بسته، دارای سنسورهای حرارتی هستند و می توانند در هر مرحله ای از فرآیند، درجه حرارت را اندازه گیری نمایند.


کاربرد دوربین مدار بسته در مکان های اداری

  به منظور نظارت بر ایمنی کارکنان و بررسی عملکرد صحیح آن ها، یک مدیر یا کارفرما می تواند در محل کار و یا اداره، دوربین مدار بسته نصب کند. البته همواره باید به خاطر داشت، در این موارد باید تمام کارمندان از نصب دوربین مدار بسته در محل اطلاع داشته باشند؛ این کار احترام به حقوق شخصی افراد محسوب می شود.


کاربرد دوربین مدار بسته در مراکز درمانی و بیمارستان ها

  روزانه بیماران بسیاری به بیمارستان ها و مراکز درمانی مراجعه می کنند. کوچکترین سهل انگاری در درمان و ارائه خدمات به این افراد، منجر به حوادث ناگوار و غیر قابل جبران خواهد شد. از این رو، نصب دوربین مدار بسته در این موارد بسیار ضروری می باشد. پس از نصب دوربین مدار بسته، تصاویر ضبط می شوند و به راحتی می توان به آن ها دسترسی داشت.


کاربرد دوربین مدار بسته در مکان های عمومی

  یک دوربین مدار بسته معمولی، قابلیت پوشش مناطق باز و وسیع را ندارد. دوربین های مدار بسته با رزولوشن تصویر بالا، در این مورد کارآمد هستند. این دوربین ها قابلیت چرخش در تمام زوایا و همچنین بزرگ نمایی تصویر را دارند و می توانند منطقه وسیعی را تحت پوشش خود قرار دهند. قدرت تفکیک بالای تصویر در دوربین مدار بسته، امکان شناسایی چهره افراد و حتی شماره پلاک خودروها را فراهم می کند.


کاربرد دوربین مدار بسته در انبارها و پارکینگ ها

  با نصب دوربین مدار بسته در بخش ورودی و خروجی پارکینگ ها، امکان کنترل دقیق رفت و آمد خودروها وجود دارد. در انبارها نیز برای بررسی و نظارت بر حمل و نقل و جابه جایی کالا، از دوربین های مدار بسته استفاده می شود. این سیستم ها معمولاً به صورت 24 ساعته کار می کنند و از این طریق، امنیت بالایی را برای انبار و پارکینگ ها فرآهم می سازند.


کاربرد دوربین مدار بسته در مکان های تفریحی، ورزشی، تاریخی

  به کار گیری و نصب دوربین مدار بسته در مکان های تفریحی، ورزشگاه ها، رستوران ها، مناطق توریستی، موزه ها و …، باعث می شود تا افراد در آن مکان ها احساس امنیت بیشتری داشته باشند. زیرا در صورت بروز هر حادثه ای، به راحتی می توان از طریق این دوربین ها، به جزئیات آن حادثه پی برد.


  همچنین نصب دوربین مدار بسته در مکان های تاریخی، موجب حفاظت بهتر از آثار تاریخی و باستانی می شود. با نصب دوربین های مدار بسته در موزه ها، از سرقت آثار گرانبهای تاریخی جلوگیری می شود.


  علاوه بر کاربردهای گسترده ای که در بالا ذکر شد، دوربین مدار بسته در موارد دیگری هم کاربرد دارد. به عنوان مثال، شرکت ها می توانند یک دوربین مدار بسته در اتاق کنفرانس خود نصب کنند. به این ترتیب، به راحتی می توانند از مراحل برگزاری جلسات کاری، سمینارها و کنفرانس های خود، تصویربرداری نموده و سپس آن را مستند سازی کنند.


  همچنین دوربین مدار بسته در مکان هایی مانند معادن، نیروگاه ها، سدها، اسکله و بندر، هتل ها، فرودگاه ها و …، کاربرد گسترده ای دارند.


10 نکته برای انتخاب دوربین های امنیتی مناسب


دوربینهای مداربسته علاوه بر تامین امنیت مزایای دیگری در کسب و کاربه ارمغان می آورند. در نتیجه، انتخاب درست دوربین می تواند مزیتهای بیشتری نسبت به قبل داشته باشد که  در زیر به 10 سوالی که قبل از سرمایه گذاری برای یک سیستم نظارت جدید مطرح میشود، اشاره شده است.


آیا دوربین باید مخفی باشد یا به عنوان بازدارنده تصویری عمل کند؟

مکان و آنچه که قراراست نظارت شود، تعیین می کند که آیا دوربین ها واضح و یا مخفی باشند. دوربین های جعبه ای از بزرگترین و واضح ترین انواع دوربین ها هستند که به افراد یادآوری میکند که تحت نظارت برای کاهش احتمال سرقت هستند.


دوربین های گنبدی به دلیل شکل نیمکره ای خود به اندازه کف دست هستند. در نهایت، دوربین های PZT (Pan Tilt Zoom) برای نظارت بر منطقه گسترده و دنبال کردن هدف مناسب هستند. هرکدام از آن ها به نوعی قابل رویت هستند تا دزدی را تا حدی کاهش دهند.


دوربین های امنیتی باید در داخل محیط نصب شوند یا خارج از محیط ؟

با اینکه که بسیاری از دوربین های مدرن را می توان هم در داخل و هم خارج از محیط موردنظر استفاده کرد، اما مهم است که ویژگی هایی مانند نصب و جاسازی آن را در نظر بگیریم. برای استفاده در محیط های بسیار سرد، انتخاب دوربینی که دارای طراحی با دوام و بخاری داخلی باشد مناسبترین گزینه است. همچنین دوربینهای خریداری شده برای صنایع باید قدرت تحمل لرزش ها و گرد و غبار را داشته باشند. در آشپزخانه رستوران ها نیز دوربین باید از روغن محافظت شود.


چه مساحتی از محیط را می خواهید پوشش دهید؟

منطقه ای که می خواهید با سیستم نظارتی پوشش دهید، بهترین دوربین ها و نوع شبکه اینترنتی را مشخص میکند . برای ارزیابی میزان پوشش و نوع دوربین هایی که مورد نیاز است، طراحی نقشه منطقه ای مفید می باشد.


دوربین های PTZ برای مناطق بزرگتر مناسب هستند زیرا طیف وسیعی از دید را پوشش میدهد و توانایی زوم کردن روی فعالیت های خاص دارد. مناطق کوچکتر احتمالا نیاز به دوربین های استاتیک دارند. همچنین انواع مختلفی از شبکه ها وجود دارد که بسته به اندازه ای که می خواهید نظارت کنید، مورد نیاز است.


وضوح تصویر و جزئیات مورد نیاز تا چه حد باشد؟

اندازه منطقه ای که می خواهید نظارت کنید، رزولوشن موردنیاز را تعیین می کند. به عنوان مثال، فضای فروشگاه های بزرگ نیاز به دوربین های با وضوح بالا برای اطمینان از کیفیت تصویر در هنگام زوم دارد.


در عوض فضاهای کوچکتر مانند دفاتر و یا اتاق های پذیرش معمولا به دوربین های با وضوح پایین نیاز دارند. همیشه این طور نیست که دوربین با بالاترین رزولوشن برای هر وضعیت بهتر باشد.


وضعیت روشنایی چگونه است؟

مهم است که دوربین را تست کنید تا ببینید که کدام مدل در شرایط روشنایی محل شما بهترین است. نور در داخل یا خارج از محیط در طول روز یا فصول مختلف تغییر میکند برای همین  فکر کردن به اینکه نور کجا خواهد بود مهم است.


خوشبختانه فن آوری هایی وجود دارد تا اطمینان حاصل شود که فیلم ها در طیف وسیعی از شرایط نوردهی به خوبی ضبط می شوند. فن آوری فیلتر نور مانند فیلترهای IR و روشنایی مصنوعی می تواند میزان نور را با یک حسگر افزایش یا کاهش دهد و تصاویر واضح در طول روز و شب ایجاد کند.


صدا مهم است؟

ادغام صدا در یک سیستم نظارت باعث می شود که صحبتهای پرسنل با عاملان احتمالی را بتوان شنید. این آپشن می تواند به راحتی با سیستم های مدیریت ویدیو یکپارچه شود. از نقطه نظر نظارتی نیز می توان از صدا به عنوان یک روش تشخیص مستقل استفاده کرد.


انعطاف پذیری وجود دارد؟ آیا به اضافه کردن دوربین های بیشتری با گذر زمان نیاز پیدا خواهید کرد؟

داشتن یک سیستم نظارت انعطاف پذیر و مقیاس پذیر مهم است. بنابراین مهم است که دوربین های IP را انتخاب کنید که از طریق یک شبکه بی سیم متصل شوند و به شما انعطاف و مقیاس پذیری بیشتری دهند.


چه بخش هایی از محیط کار می تواند از نظارت موثر برخوردار باشد؟

سیستم های نظارت نه تنها سرقت را نظارت می کنند بلکه باعث افزایش ایمنی و امنیت کارکنان و اثبات حوادث می شوند. تصاویررویدادهایی که توسط یک سیستم نظارت تهیه شده است برای تأیید حوادث مانند سرقت، خشونت کاری، آسیب مالی و خرابکاری ارزشمند است. این اطلاعات در صورت شکایت برای خسارت و یا گزارش برای اجرای قانون ضروری است.


اما داشتن یک سیستم نظارت خوب می تواند نه تنها از نظر امنیت و نظارت، بلکه عملیات تجاری و تجزیه و تحلیل گسترده تر و حتی تبلیغ محصولات نیز سودمند باشد.


با نظارت تصویری بر چه چالشی می خواهید غلبه کنید؟ آیا تجزیهو تحلیلهای  VMS می تواند کمک کند؟

یک سیستم VMS موثر ضروری است به شرطی که میانگین زمانی که کسی می تواند بر فیلم ها متمرکز شود تنها 20 دقیقه باشد.VMS میتواند فعالیتهای مشکوک را با استفاد از تشخیص حرکت و الگوریتم های هوشمند تهیه شده از اطلاعات مفید و قابل اجرا به شما هشدار دهد و تجزیه و تحلیل کند.


10.نحوه انتخاب یک VMS مناسب


مهم است که الزامات یک سیستم مدیریت ویدئو، به وضوح در مراحل برنامه ریزی تأیید شود. مشکلات کلیدی که شما را مجبور به خریداری سیستم نظارتی کرده اند ویژگیهای VMS موردنیازتان را تعیین می کند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی